יום שני, 16 בינואר 2012

משחק לימודי מתוקשב

 במסגרת הקורס "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים" אצל פרופ' רונן מיקי, פרויקט הקורס היה פיתוח וניסוי משחק לימודי מתוקשב .
אני וחברה שלי ללימוד בחרנו לפתח משחק לימודי מתוקשב שמבוסס על תוכנה שקוראים לה גיאוגברה GeoGebra.
מטרת המשחק : התלמידים ייגלו ויחקרו את משמעות פונקציות עוברות מנקודה \ שתי נקודות דרך התנסות בתוכנת מחשב.
GeoGebra  היא תוכנת מתמטיקה דינמית ואינטראקטיבית המיועדת לבתי ספר, המשלבת גיאומטריה ,אלגברה, וקטורים, טריגונומטריה, גיאומטריה אנליטית וחשבון דיפרנציאלי.
התוכנה היא חינמית וכל אחד יכול להוריד אותה למחשב האישי שלו ולתרגל בה.
להורדת התוכנה : http://www.geogebra.org/cms/
הניסוי התבצע בחדר המחשבים בבית ספר חטיבת ביניים שאנחנו מלמדות בו עם 14 תלמידי כיתה ט. חלקנו את התלמידים ל- 7 קבוצות כל 2 תלמידים בקבוצה מול מחשב, לפני תחילת הניסוי הורדנו לכל המחשבים את תוכנת הגיאוגברה, הבאנו את התלמידים לחדר מחשבים ונתנו להם הסבר כללי איך משתמשים בתוכנה איפה מכניסים את הקלט איך כותבים סוגים של פונקציות ( ריבועית, קו ישר, ערך מוחלט ...) וביקשנו מהם להוריד את התוכנה להתנסות בה .
רמת קושי 1 : כל קבוצה קיבלה קובץ ששמור בתוכנה ומופיע בו נקודה כלשהיא על מערכת הצירים. על כל קבוצה לכתוב בקלט פונקציות (כתיב אלגברי) שיעברו דרך הנקודה תוך זמן שנקבע מראש 10 דקות . לאחר תום הזמן על כל קבוצה לשמור את מה שעשתה . על כל גרף של פונקציה שהצליחה הקבוצה להעביר קיבלה 3 נקודות .
רמת קושי 2 : כל קבוצה קיבלה קובץ ששמור בתוכנה ומופיע בו שתי נקודות כלשהן על מערכת הצירים. על כל קבוצה לכתוב בקלט פונקציות (כתיב אלגברי) שיעברו דרך שתי הנקודות תוך זמן שנקבע מראש 10 דקות . לאחר תום הזמן על כל קבוצה לשמור את מה שעשתה . על כל גרף של פונקציה שהצליחה הקבוצה להעביר קיבלה 10 נקודות . הקבוצה המנצחת היא שקיבלה מספר הניקוד הכי גבוה.
הנה תמונה למחשב אחד הקבוצות במהלך המשחק :

בתור מורה למתמטיקה מאוד שמחתי לממצאים והתגובות שהיו  ואף שיתפתי את חברותי המורות והחלטנו עם הצוות שנתחיל לשלב ונאמץ במידה רבה דרך לימוד משולבת תקשוב .
97% מהתלמידים נהנו במהלך המשחק במידה רבה מאוד\ רבה.
 97% מהתלמידים היו רוצים להשתתף יותר במשחקים\פעילויות מתוקשבים.
93% מהתלמידים התרגול בתוכנה תרם להבנת החומר הנלמד.
79% מהתלמידים עזר להם ההסבר הראשוני של המורה על התוכנה.
100% מהתלמידים המשחק דרך התוכנה עורר בהם סקרנות לגלות מידע נוסף בנושא .
93% מהם המשחק עורר בהם רצון לשתף אחרים.
והנה כמה תגובות של התלמידים שבאמת צריכים לקחת אותם בחשבון ולהתחיל לשנות את אופן התנהלות רוב השיעורים אצלנו בבית הספר.
·        מאוד נהניתי במשחק הלוואי והיה מתמשך יותר זמן, השימוש בתוכנה נתן פתרונות מדויקים שלא הייתי מצליחה לצייר אותם בכזאת מהירות ודיוק.
·        נהניתי מאוד כי יכולתי לשחק ובאותו זמן ללמוד.
·         הלוואי שהיה בתוך הכיתה מחשבים שדרכם יכול המורה ללמד בצורה שונה וכיפית.
·        הייתה חוויה טובה ללמוד מתמטיקה בצורה שונה מהרגיל.
·        לדעתי יש הרבה נושאים שצריכים שילוב מחשב להבנה יותר טובה לחומר הנלמד . מורים תחשבו על זה!!! 
·        נהניתי מאוד לא חשבתי שאהיה יצירתית כל כך, המשחק קירב ביני לבין שותפתי למשחק מאוד אי אפשר לתאר את הרגשות שלי . הלוואי וכל המורים משתמשים בדרך לימוד זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה